Det är idag ganska enkelt att starta en e-handel rent tekniskt. Det finns många olika lösningar att välja på och månadskostnaden kan hållas låg om man väljer att göra mycket själv. Men vad ska man sälja och hur mycket kapital kan man behöva för inköp av varor? Det finns idag en hel del leverantörer inom olika produktsegment som erbjuder det som kallas dropshipping till e-handlare. Vad är då dropshipping?

e-handel med dropshipping

Dropshipping, vad är det egentligen?

Dropshipping är en metod för e-handel där en butik inte lagerhåller de produkter som de säljer. I stället när en butik säljer en produkt så köper de produkten från en tredje part som levererar produkten direkt till kunden. Resultat av detta blir att e-handeln aldrig ser eller hanterar produkterna de säljer.

Den största skillnaden mellan dropshipping och den vanliga e-handeln är att säljaren inte lagerhåller produkten i eget lager. Istället köper e-handeln direkt från en tredje part, vanligtvis en grossist eller tillverkare, som sedan levererar direkt till slutkund.

Den här modellen har flera fördelar, men den har också nackdelar.

Fördelar med dropshipping

Du behöver inte så stort kapital för att komma igång och det är en av de största fördelarna med dropshipping. Du kan starta en e-handel utan att behöva investera en massa pengar i produkter som du måste hålla i lager och du behöver ingen lagerlokal som du behöver vid traditionell handel

Med dropshipping behöver du inte heller vara orolig för att produkter du köpt in ska sälja dåligt och bli liggandes på lagret. Som regel har du redan sålt produkten och tagit betalt av köparen innan du själv beställer av leverantören och sedan betalar denna. På så vis riskerar du inte att få produkter liggandes osålda på lagret och du behöver inte ligga ute med en massa pengar.

Med den här modellen är det som sagt lätt att komma igång och du slipper följande:

  • Hantera och betala för lagerlokal
  • Packning och logistik
  • Inventering av lager
  • Varumottagning och returhantering
  • Följa upp och fylla på lager
  • Overheadkostnader då du inte behöver investera i lager och betala lagerlokal. Det finns faktiskt de som driver sin e-handel med dropshipping från vardagsrumssoffan eller ett kontor i bostaden med en bärbar dator som enda verktyg

Flexibilitet är något av ett signum för e-handel med dropshipping. Du kan variera ditt produktutbud enkelt och du kan ha en stor variation på produkter för försäljning. Den enda begränsning är vad din leverantör tillhandahåller. Kan du på ett enkelt sätt kommunicera med leverantör och kunder så kan du också driva din handel på detta vis.

Det är enkelt skala upp din e-handel. Med traditionell handel ökar tiden du måste lägga på den i samma omfattning som kundtillströmningen ökar. Får du fler kunder i din e-handel så är det din leverantör som får ta hand om det mesta arbetet. Du kommer dock att få lägga lite mer tid på orderhantering. Hur mycket varierar beroende på vilken typ av e-handelslösning du anfäder och vilka rutiner din leverantör har. I vissa fall kan man få ett nästa helt automatiserat flöde på sin handel.

Alla dessa fördelar gör dropshipping till en attraktiv metod för både dig och din leverantör. Nu är det inte bara en dans på rosor, det finns vissa nackdelar också.

Nackdelar med dropshipping

Marginalerna på handel med dropshipping är ofta små, om du inte har tur att hitta en leverantör som erbjuder lite bättre marginaler. Det är också stor risk att det redan finns flera konkurrenter som redan säljer de produkter du tänkt sälja, på samma marknad som du själv tänkt sälja på. Det finns också mindre nogräknade företag som sätter upp egna webbutiker med produkter och säljer dem till låga priser för att få en stor försäljning. Att sälja produkter på webben är enkelt och kostar inte särskilt mycket så de kan göra detta med mycket små marginaler. Ofta har dessa handlare webbutiker av låg kvalitet och nästan obefintlig kundtjänst. Tyvärr stoppar inte detta människor från att handla av dessa webbutiker. Som kund jagar du alltid de bästa priserna och du jämför olika webbutikers priser med varandra. Detta gör naturligtvis konkurrensen hårdare för dig om du vill bedriva handel och samtidigt få förtjänst på din försäljning. Det du kan göra för att lyckas bättre är att försöka hitta en nisch som är passande för dropshipping och där det inte finns så många konkurrenter.

En annan sak som inte alltid är så lätt att hantera är leverantörens lagersaldo på de produkter du säljer. Om din leverantör har slut på en produkt som du just har sålt kan det bli problem. Kunden kan få vänta onödigt länge på produkten, eller i värsta fall inte få den alls. Då står du där och måste förklara detta för din kund. Detta innebär att du löpande måste hålla dig uppdaterade med din leverantörs lagersaldo för att inte riskera att sälja en produkt som är slut hos leverantören. Har du då tusentals produkter i din e-handel så kommer det att kräva mycket tid av dig. Nu finns det vissa leverantörer som tillhandahåller sina produkter via produktflöden som du kan importera direkt till din e-handel, om din e-handelslösning har den funktionen. Då kan man på lite olika sätt automatisera uppdatering av lagersaldo och med det inte behöva lägga så mycket tid på det.

En annan sak att tänka på om du använder flera leverantörer är frakt och fraktkostnader. Har du flera leverantörer och en kund beställer produkter från flera av dina leverantörer så uppstår också flera fraktkostnader. Fraktkostnad är något som kunder är intresserade av att få så låga som möjligt. Detta är något som du måste räkna på för att inte dessa fraktkostnader ska äta upp din förtjänst.

Leverantörsproblem är en annan sak du kan råka ut för. Om varan inte håller fullgod kvalitet, om det skett en felleverans eller om produkten har varit dåligt emballerad och gått sönder under transporten, så är det du som e-handlare får hantera detta med din kund, även om du inte har någon skuld i det inträffade. Även den bästa leverantören kan göra misstag, men det är du som får hantera detta med din kund. Det finns ett antal leverantörer av mindre bra kvalitet som kan orsaka dig en hel del frustration. Försök att undvika dessa leverantörer om du är rädd om din verksamhets rykte.

Smycken För Alla, en e-handel som använder dropshipping

Smycken För Alla är ett exempel på en e-handel som använder sig av dropshipping. Smycken För Alla säljer smycken gjorda av guld, silver och rostfritt stål och de använder sig av endast en leverantör. Den huvudsakliga marknaden för dem är Sverige. Deras leverantör finns inom EU och det gör att försäljningen av smycken till slutkunder i Sverige blir relativt enkel. De har en leveranstid på 4-7 vardagar och alla leveranser är registrerade och spårbara samt försäkrade.

smycken för alla

Är det värt att satsa på dropshipping?

Som vi sagt tidigare så är det inte bara guld och gröna skogar med att driva e-handel via dropshipping. Det finns helt klart fördelar med modellen, men du måste också vara medveten om nackdelarna och den komplexitet det kan innebära att bedriva handel på detta sätt.

1 Gillar